Text / Kurátorský výběr: Tomáš Ruller Práce Marka Mařana, jednoho z prvních absolventů ateliéru, který se zabýval robotikou a virtuální realitou, prezentují hned dvě kontinuální videa se dvěma základními přístupy: KOLO je čistý formálně optický experiment, zatímco ZE TMY je přímočarý akční záznam s jasnou světelnou symbolikou. Tyto dva principy spojuje v akčním videu OEDIV Zdeněk Závodný - formální trik tu určuje akci (podobně Jakub Deml v NĚKDE - naopak podtrhuje akčnost dalším zpracováním). Matěj Kolář, který patří k nejaktivnějším a nejvšestrannějším z bytostných performerů, je zastoupen typickými fyzicky i časově náročnými projekty, kontextuální video–akcí POSLEDNÍ VTEŘINY TISÍCILETÍ, s použitím časosběrné kamery s výraznou audio-vizuální rytmizací (a zpomalenou zpětnou projekcí kontinuálního záznamu šamanské akce HAVAL HEJOM). Petr Dvořák, programově konceptuální autor, představuje statickou kamerou sejmutý dokument tělové akce POHYBY v kontrastu s meditativní minimalistickou zenově mediální hříčkou TV ČAJ – reflexí televizního obrazu na šálku čaje. |
|
LOOK Nadji Slovak je dílem pozorovacího talentu, rozfázovaným záznamem sociální situace na pomezí fotografie – s ženskou citlivostí odhalující lidské charaktery, zatímco I LOVE YOU Petronely Tančekové reprezentuje naostro feministicky akční a přitom halucinačně efektní hudební klip. Podobným tvrdším undergroundovým klipem je IGLAU IN BLAU Petra Bradáčka. Společná práce Zuzany Růžičkové a Ladislava Železného JÁ A TY INKOGNITO, je vztahově prožitkovým vyprávěním psychedelické kultury ve formě road moovie. Vysloveně genderově angažovanou, až sociálně-politicky kritickou vypravěčkou ve složitě komponovaných strukturách, je Světlana Kulíšková-Ruggiero, která se i v práci CHLAPI SI MYSLÍ DIVNÝ VĚCI vyjadřuje pomocí střihu živých dialogů a paradoxních společenských situací. Jejím provokativním protipólem je v ukázce Vít Kraus, intelektuální experimentátor, který tu s ironií a smyslem pro absurditu figuruje ve voyeurském interview jako kameraman-zpovědník kladoucí intimní otázky, na něž odpovídá jistá slečna MONIČKA. Petr Šesták, živelný antiformalista, je zastoupen fragmentem záznamu skryté veřejné akce TRAFIKANT - zachycený bezpečnostní kamerou při tvorbě manka, a domácím videem VLNA z řady jeho dlouhodobých brutálně estetických performancí (TRÁVOMUŽ). S podobným smyslem pro humor, hravost a spontánní energii pracuje i Milan Kincl v ranném hudebně-akčním klipu SATISFACTION. Ukázky expresivního punkově alternativního videa - životní akce STEREO Davida Burka a jeho 1 MINUTE sestřih z pásma akčních dokumentů - ukončují výběr ze série výrazných performancí. |
|
Minimalistické video VIDÍME JEN TO CO VIDĚT CHCEME Josefíny Slezákové je protipólem tvorby Zdeňka Mezihoráka, který po mnohahodinových kontinuálních meditativních záznamech plynutí času a proměn světla, viz LAMPA, a vícekanálových instalacích přišel se sérií rytmických remixů klasických filmů 13 REVÍR, PO STOPÁCH KRVE, SPEJBL A HURVÍNEK. Později jinak, v aktuální politické glose JURASSIC PARK REVISED, použil konfrontaci hollywoodského filmu s archivními dokumenty z médií Fouzi Mohamed Salem z Libye. ZÁTIŠÍ Filipa Cenka, čistá ranná textově analytická studie zadaného tématu, předchází jeho pozdější experimenty s hypertextovým videem, v tomto případě digitální analýzu sekvence klasického filmu 3 X 2 MIN PO ATENTÁTU. Spolu s Jiřím Havlíčkem a dalšími pracují na kolektivních projektech na poli veejayingu, internetových vysílání a multimediálních performancí, zde prezentují současný trend animovaných filmů MELANIE. (a SOLARIS). Do této kategorie patří také digitální animace Lucie Peterkové LIDIČKY. |
|
Dokumenty ke stažení |
|
OdkazyGalerie Medium VŠVU, |