MAP

Media archive presents

kurátorský výběr

Ateliér Tomáše Rullera FaVU VUT BRNO (1992-2004)

Text / Kurátorský výběr: Tomáš Ruller

Práce Marka Mařana, jednoho z prvních absolventů ateliéru, který se zabýval robotikou a virtuální realitou, prezentují hned dvě kontinuální videa se dvěma základními přístupy: KOLO je čistý formálně optický experiment, zatímco ZE TMY je přímočarý akční záznam s jasnou světelnou symbolikou. Tyto dva principy spojuje v akčním videu OEDIV Zdeněk Závodný - formální trik tu určuje akci (podobně Jakub Deml v NĚKDE - naopak podtrhuje akčnost dalším zpracováním).

Matěj Kolář, který patří k nejaktivnějším a nejvšestrannějším z bytostných performerů, je zastoupen typickými fyzicky i časově náročnými projekty, kontextuální video–akcí POSLEDNÍ VTEŘINY TISÍCILETÍ, s použitím časosběrné kamery s výraznou audio-vizuální rytmizací (a zpomalenou zpětnou projekcí kontinuálního záznamu šamanské akce HAVAL HEJOM).

Petr Dvořák, programově konceptuální autor, představuje statickou kamerou sejmutý dokument tělové akce POHYBY v kontrastu s meditativní minimalistickou zenově mediální hříčkou TV ČAJ – reflexí televizního obrazu na šálku čaje.

Kolo, 1995, Marek Mařan

LOOK Nadji Slovak je dílem pozorovacího talentu, rozfázovaným záznamem sociální situace na pomezí fotografie – s ženskou citlivostí odhalující lidské charaktery, zatímco I LOVE YOU Petronely Tančekové reprezentuje naostro feministicky akční a přitom halucinačně efektní hudební klip. Podobným tvrdším undergroundovým klipem je IGLAU IN BLAU Petra Bradáčka.

Společná práce Zuzany Růžičkové a Ladislava Železného JÁ A TY INKOGNITO, je vztahově prožitkovým vyprávěním psychedelické kultury ve formě road moovie. Vysloveně genderově angažovanou, až sociálně-politicky kritickou vypravěčkou ve složitě komponovaných strukturách, je Světlana Kulíšková-Ruggiero, která se i v práci CHLAPI SI MYSLÍ DIVNÝ VĚCI vyjadřuje pomocí střihu živých dialogů a paradoxních společenských situací. Jejím provokativním protipólem je v ukázce Vít Kraus, intelektuální experimentátor, který tu s ironií a smyslem pro absurditu figuruje ve voyeurském interview jako kameraman-zpovědník kladoucí intimní otázky, na něž odpovídá jistá slečna MONIČKA.

Petr Šesták, živelný antiformalista, je zastoupen fragmentem záznamu skryté veřejné akce TRAFIKANT - zachycený bezpečnostní kamerou při tvorbě manka, a domácím videem VLNA z řady jeho dlouhodobých brutálně estetických performancí (TRÁVOMUŽ). S podobným smyslem pro humor, hravost a spontánní energii pracuje i Milan Kincl v ranném hudebně-akčním klipu SATISFACTION. Ukázky expresivního punkově alternativního videa - životní akce STEREO Davida Burka a jeho 1 MINUTE sestřih z pásma akčních dokumentů - ukončují výběr ze série výrazných performancí.

Dívej se, 1996, Nadja Slovak

Minimalistické video VIDÍME JEN TO CO VIDĚT CHCEME Josefíny Slezákové je protipólem tvorby Zdeňka Mezihoráka, který po mnohahodinových kontinuálních meditativních záznamech plynutí času a proměn světla, viz LAMPA, a vícekanálových instalacích přišel se sérií rytmických remixů klasických filmů 13 REVÍRPO STOPÁCH KRVESPEJBL A HURVÍNEK. Později jinak, v aktuální politické glose JURASSIC PARK REVISED, použil konfrontaci hollywoodského filmu s archivními dokumenty z médií Fouzi Mohamed Salem z Libye.

ZÁTIŠÍ Filipa Cenka, čistá ranná textově analytická studie zadaného tématu, předchází jeho pozdější experimenty s hypertextovým videem, v tomto případě digitální analýzu sekvence klasického filmu 3 X 2 MIN PO ATENTÁTU. Spolu s Jiřím Havlíčkem a dalšími pracují na kolektivních projektech na poli veejayingu, internetových vysílání a multimediálních performancí, zde prezentují současný trend animovaných filmů MELANIE. (a SOLARIS). Do této kategorie patří také digitální animace Lucie Peterkové LIDIČKY.

Spejbl & Hurvínek, 1998, Zdeněk Mezihorák

Dokumenty ke stažení

Bohunka Koklesová: Ateliér videa, multimédií, performancie (Galerie Medium VŠVU)


ATELIER - KLASSE / KLASSE - ATELIER, - výstava ateliéru Performance (FaVU VUT v Brně) a Klasse Fotografie (AfBK Mainz)


Jana Vránová: ATELIER - KLASSE


Odkazy

Galerie Medium VŠVU, 
Bratislava (21. 3. - 6. 4. 2002)
http://performance.ffa.vutbr.cz/aktivity1.php?aid=40 

Galerie Kritiků (Palác Adria),
Praha (2. 5. - 19. 5. 2002)
http://performance.ffa.vutbr.cz/aktivity1.php?aid=2 

Akademie für Bildende Kunste,
Mainz 26. - 29. 11. 2002
http://performance.ffa.vutbr.cz/aktivity1.php?aid=1 

Dům umění Brno,
17. 2 - 28. 3. 2004
http://performance.ffa.vutbr.cz/aktivity1.php?aid=3 

KUNTVEREIN LUDWIGSHAFEN
17. 6. 2005
http://performance.ffa.vutbr.cz/aktivity1.php?aid=4

Projekt se uskutečňuje za finanční podpory statutárního města Brna.